Rocka sockorna och gå på strumpjakt

Rocka sockorna och gå på strumpjakt. Hitta din strumpkompis genom denna aktivitet

Rocka sockorna

Rocka sockorna är en årlig kampanj i Sverige som uppmärksammar och firar olikheter, särskilt med fokus på personer med Downs syndrom. Kampanjen uppmuntrar människor att bära två olika strumpor den 21 mars för att symbolisera att olika är bra och för att visa stöd för mångfald och inkludering.

Ursprung och historia

Initiativet att rocka sockorna den 21 mars kommer från USA och är kopplat till World Down Syndrome Day, som också firas internationellt den 21 mars. Datumet 21 mars valdes eftersom Downs syndrom orsakas av en extra kromosom på det 21:a kromosomparet (trisomi 21). I Sverige blev kampanjen populär genom Svenska Downföreningen, som började sprida budskapet om Rocka sockorna för att öka medvetenheten om Downs syndrom.

Kampanjen i Sverige

Kampanjen fick stor spridning i Sverige 2015 när 10-åriga Nathea Anemyr ville hylla sin syster Noelle, som har Downs syndrom. Nathea uppmanade skolor och organisationer att delta i kampanjen genom att bära olika strumpor, och initiativet fick snabbt genomslag både i traditionella och sociala medier.

Syfte

Syftet med Rocka sockorna är att uppmärksamma och fira allas olikheter, inte bara de som har Downs syndrom. Genom att bära omaka strumpor visar människor symboliskt att det är okej att vara annorlunda och att vi alla är unika på våra egna sätt. Det är en positiv och inkluderande kampanj som uppmuntrar till acceptans och gemenskap.

Rocka sockorna har blivit en stor rörelse i Sverige, och varje år deltar skolor, företag och individer genom att klä sig i färgglada, omaka strumpor den 21 mars.

Gå på strumpjakt

Denna aktivitet:

  • stärker och utvecklar bland annat
    språk, samarbete och matematik.
  • ger barn möjlighet att öva på
    mönster, form och färger
  • passar för alla åldrar och går att
    genomföra inomhus och utomhus.

Uppdrag: Leta sockor/strumpo

Plocka fram ett flertal par strumpor.
Använd olika färger och/eller mönster för att strumpparen ska
skilja sig från varandra.
Häng upp så många par strumpor som behövs för antal
deltagande barn. (10 barn = 5 par strumpor)
(exempel: 2 röda, 2 gröna, 2 rutiga, 2 randiga och 2 prickiga)
Häng strumporna på luriga platser och låt barnen sedan gå och
leta efter en strumpa. När strumpan är hittad ska nu barnen leta
efter sin strumpkompis genom att gå runt och beskriva sin
strumpa för andra och därmed hitta den andra strumpan.

Mål för förskolan
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:


  • nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära
  • ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta / .. ./
  • förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt
    om detta
    Läroplanen för förskolan, Lpfö18′