Utforska skriftspråk utomhus
Erbjud barn att utforska skriftspråk utomhus. Det blir ett avbrott i det traditionella skriftspråket som annars dominerar de flesta verksamheter. Det blir också en stund utomhus där alla får möjlighet att röra på sig, använda kroppen, hitta likheter, olikheter och mönster med mer. Till en början kan det vara svårt att hitta alla dessa olika former för tecken och symboler ute i naturen men efter egen erfarenhet kommer de flesta igång snabbt med att hitta skriftspråk överallt på de mest oväntade ställena.
Skriftspråk utomhus finns överallt
Det finns tecken och symboler överallt utomhus, på skyltar, bilar, hus, affärer, soptunnor, brunnslock, dörrar, vägar med mer. Till och med klotter är ett skriftspråk skapat av någon som kanske har ett behov av att utforska skriftspråk på ett annorlunda men dock otillåtet sätt, skriftspråk är det trots allt. Barn lär sig snabbt att hitta dessa uppenbara ställen med färdigt skriftspråk i form av ord. Lite klurigare blir det i naturen och skogen. Det finns ofantligt många V, Y, L och I ute i naturen i form av barr och raka pinnar. Svårare är det att uppmärksamma och hitta till exempel M, Z och S men dom finns där ute och barnen blir mästare på att leta och hitta dessa kluriga bokstäver. Det kan vara i form av rötter som slingrar sig, träd som har vuxit snett mot varandra, korslagda grenar med mer. Det går lika bra att bygga/skapa en bokstav med till exempel pinnar, kvistar, grenar eller annat som finns till hands utomhus för den som vill.
Vad gör man med sina fynd?
- Ta med de fynd som går att ta med, fotografera det som inte är möjligt att ta med.
- Måla och dekorera fynden
- Gör en skriftspråksvägg, häng upp era tecken och symboler.
- Försök få ihop hela alfabetet med era fynd
- Skriv och/eller rita av fynden
- Diskutera! Vad är det för tecken och symboler ni har hittat? Vad heter dom? Hur låter dom?
Tänk på!
- Låt det ta tid för barn att komma igång. Upprepning och upprepning och kontinuitet och kontinuitet är A och O. Det kan ta månader för att alla ska komma igång, om alla måste komma igång med just denna aktivitet.
- Uppmuntra och beröm. Beröm och uppmuntra med känslor oftare än med endast positiva ord. Som exempel: använd Glad och roligt oftare än bra och duktig. Visa och tala om att just du blir glad och tycker det är roligt att barnen har ett intresse. Det är oftast mer positivt med känslor än att höra att något är bra eller att man är duktig. Ord relaterade till känslor har en tendens att bland annat förstärka mer. (Det finns fler fördelar med att använda känslobegrepp men det är ett annat ämne).
- Rätta inte barn utan använd själv rätt begrepp eller ord när du bekräftar. Om en barn har hittat ett O i form av en rak pinne låt det vara ett O för tillfället. Skräm inte bort barnets intresse och nyfikenhet genom att rätta. Ta med O’et hem och utforska det på olika sätt. I ert utforskande kommer ni säkert tillsammans fram till att det kanske var ett I för att O finns i utfOrska eller någons namn och ser annorlunda ut jämfört med pinnen. Använd digital teknik för att hitta eller arbeta med till exempel bokstäver och hur de ser ut och låter. Kanske finns det en kompis som känner till bokstäverna och kan hjälpa till med att komma fram till en lösning.
- Glöm inte bort ålder och vilka erfarenheter barnen har med sig. Alla är olika.
- Intresse! Finns det ett intresse? Om inte, hur får man barn att intressera sig för skriftspråk? Tänk också på att de som är intresserade förr eller senare smittar av sitt intresse på andra.
- Kravfritt! Det ska inte vara ett tvång att hitta ett tecken, en symbol eller en form. Det ska vara roligt, spontant och intressant inte påtvingat, avskräckande och tråkigt. Det finns bra och dåliga sätt att lära sig på, de roliga sätten kommer man oftast ihåg längre eller hela livet.
- Alla årstider är bra årstider att utforska skriftspråk på utomhus!
- Det är inte bara bokstäver som är tecken och symboler. Det finns också siffror och mängder med andra symboler som heter och betyder något. @ !/ ? – ; . med mer är några. Glöm inte det.
- Leta själv som vuxen! Det finns inget bättre än en vuxen som är närvarande och leker, undersöker, utforskar, inspirerar med mer.
Utforska vidare
Christer // utforska.se