Tips kring arbete med flerspråkighet och språkliga utmaningar

Att arbeta med flerspråkiga elever och de med språkliga utmaningar handlar om att vara flexibel, förstående och skapa en miljö där språkutveckling sker på flera nivåer. Genom att använda dessa strategier kan du stödja elevernas lärande och utveckling på ett meningsfullt och inkluderande sätt.

Utforska flerspråkighet och språkliga utmaningar

Att arbeta pedagogiskt med flerspråkiga elever och de som har språkliga utmaningar kräver en genomtänkt och inkluderande strategi. Här är några tips för att främja språkutveckling och lärande i klassrummet:

 1. Skapa en inkluderande miljö:

   – Värdera alla språk: Låt eleverna använda sina modersmål i klassrummet, särskilt i diskussioner och när de förklarar koncept. Detta stärker deras självkänsla och ger dem en möjlighet att utveckla sin förståelse på alla sina språk.

   – Synliggör olika språk: Sätt upp skyltar och material på flera språk i klassrummet för att göra alla språk synliga och värdefulla.

 2. Språkstöd och anpassning av undervisning:

   – Ge tydliga instruktioner: Använd korta och enkla meningar. Upprepa och variera sättet du förklarar på, och använd bilder, diagram eller kroppsspråk för att stödja förståelsen.

   – Flerspråkiga ordböcker och digitala verktyg: Tillåt och uppmuntra användningen av flerspråkiga ordböcker eller översättningsappar för att hjälpa eleverna förstå nya ord och begrepp.

   – Använd modersmålsstöd: Om möjligt, arbeta tillsammans med modersmålslärare för att ge eleverna möjlighet att utveckla både sitt modersmål och svenska samtidigt.

 3. Stöd vid språkliga utmaningar:

   – Multisensorisk undervisning: Använd visuella, auditiva och kinestetiska (rörelsebaserade) aktiviteter för att göra undervisningen mer tillgänglig. Detta kan vara särskilt hjälpsamt för elever med språkliga utmaningar som dyslexi.

   – Tydliga strukturer: Arbeta med fasta rutiner och struktur i lektionerna. Det ger trygghet och gör det enklare för eleverna att förstå vad som förväntas av dem.

   – Ge längre tid: Elever med språkliga utmaningar kan behöva längre tid för att bearbeta och producera språk. Ha tålamod och låt dem få tillräckligt med tid att svara eller utföra uppgifter.

 4. Språkutvecklande arbetssätt:

   – Stödjande samtal: Uppmuntra eleverna att samarbeta och prata med varandra i par eller mindre grupper. Att förklara för varandra på sina egna sätt kan stärka förståelsen.

   – Ordförrådsutveckling: Arbeta aktivt med att utöka elevernas ordförråd genom att introducera nya ord i olika sammanhang. Arbeta med bildkort, kontextuella exempel och spel för att göra lärandet roligt och varierat.

   – Återberätta och sammanfatta: Låt eleverna återberätta vad de har lärt sig med egna ord. Detta förstärker deras förståelse och hjälper dem att bearbeta språket.

 5. Individualisering och flexibilitet:

   – Differentiera undervisningen: Anpassa material och uppgifter efter elevernas språkliga nivåer och förmågor. Vissa kan behöva enklare texter, medan andra kan arbeta med mer avancerat material.

   – Uppmuntra elevens styrkor: Fokusera på varje elevs styrkor snarare än deras svårigheter. Detta skapar en positiv inlärningsmiljö och stärker självförtroendet hos alla elever.

 6. Samarbete med vårdnadshavarna:

   – Vårdnadshavarkontakt: Ha regelbunden kontakt med vårdnadshavarna, gärna på deras modersmål om möjligt. Informera dem om hur de kan stödja sitt barns språkutveckling hemma, exempelvis genom att läsa tillsammans på modersmålet.

   – Hem- och skolpartnerskap: Uppmuntra vårdnadshavare att vara aktiva i barnens utbildning, även om det innebär att de använder modersmålet i hemmet. Ett starkt modersmål är en viktig resurs för att lära sig andra språk.

 7. Användning av visuellt stöd:

   – Bilder och symboler: Integrera bilder, diagram och andra visuella stöd i undervisningen för att hjälpa eleverna att förstå innehållet, särskilt för de med begränsade språkkunskaper eller språkliga utmaningar.

   – Tankekartor och listor: Använd grafiska verktyg som tankekartor för att hjälpa eleverna organisera sina tankar och göra informationen mer begriplig.

 8. Reflektion och metakognition:

   – Språkreflektion: Hjälp eleverna att reflektera över sitt eget lärande och språkutveckling. Ställ frågor som ”Hur förstod du det här?” eller ”Vilket ord var svårt och varför?” för att främja metakognitivt tänkande.

   – Flerspråkig identitet: Stärk elevernas flerspråkiga identitet genom att visa att det är en tillgång att kunna flera språk och att detta berikar deras liv och lärande.

Att arbeta med flerspråkiga elever och de med språkliga utmaningar handlar om att vara flexibel, förstående och skapa en miljö där språkutveckling sker på flera nivåer. Genom att använda dessa strategier kan du stödja elevernas lärande och utveckling på ett meningsfullt och inkluderande sätt.