Krokodilen i bilen
Nyss så träffa jag en krokodil
Som körde runt i en bil
Han var så tjock och fet
Och blåste i trumpet
Men bilen var för trång
Och svansen var för lång
Så den fick ligga på ett litet flak där bak
Nyss så träffa jag en krokodil
Som körde runt i en bil
Han var så tjock och fet
Och blåste i trumpet
Men bilen var för trång
Och svansen var för lång
Så den fick ligga på ett litet flak där bak
Språkutveckling tillsammans med sången krokodilen i bilen
Krokodilen i bilen är en omtyckt rimmande barnsång som med fördel kan användas med språkutveckling i fokus. Denna sång innehåller många verb, adjektiv och substantiv trots att den är relativt kort.
Sången innehåller också matematik i form av tid , mått, och prepositioner.
Exempel på förklaringar:
Verb är något man gör (handlingar): kör, blåser ligger…
Adjektiv är hur något är/ser ut (egenskaper): tjock, fet, lång, trång…
Substantiv är något man kan ”ta” på (något man kan sätta en, ett eller flera framför): En krokodil, flera krokodiler, en bil, flera bilar, ett flak, flera flak, en svans, flera svansar.
Utforska de olika begreppen i denna sång tillsammans med yngre barn och låt det ta tid. Denna sång kan användas som en igångsättare för projektarbete som kan pågå under en månad eller kanske till och med under ett helt läsår.
Exempel på vad man kan utforska tillsammans med yngre barn:
Vad är en bil? (ta reda på fakta om bilar, finns det olika slags bilar?)
Vad är ett flak? Hur ser ett flak ut? Vad används flak till?
Vad är en krokodil? (ta reda på fakta om krokodiler tillsammans och skapa ett projekt som utgår från krokodiler. Kanske hamnar ni på en annan galax till slut.)
Vad är det som verkar intressera barnen?
Ställ öppna frågor och var inte rädd för att ställa autentiska frågor (öppna frågor du själv inte har svara på). Att vara medforskare/medupptäckare gör det hela mycket mer spännande och roligare för alla.
Krokodiltårar